Naše mateřská škola je jednotřídní, navštěvuje ji 25 dětí ve věku zpravidla od 3 do 6 let. Vzdělávání probíhá ve všech činnostech a situacích, které se během celého dne vyskytnou. Využíváme různých forem vzdělávání – vyvážené spontánní a řízené aktivity,specifickou formu představuje didakticky zacílená činnost, ve které pedagog s dítětem naplňuje konkrétní vzdělávací cíle formou záměrného i spontánního učení. Při tomto učení vycházíme z aktivní účasti dítěte, které je založeno na smyslovém vnímání a prožitkovém učení , zpravidla skupinově a individuálně. Využíváme také frontálních, relaxačních činností. | |
Snažíme ze omezovat učení s předáváním hotových poznatků a slovních poučení.Všechny činnosti by měly obsahovat prvky hry a tvořivosti. | |
Nabízíme dětem , ale i jejich rodičům standartní a z části i nadstandartní péči, což je na jednotřídní mateřské škole velmi náročné. | |
Vletech 2023 - 2026 budeme pracovat se ŠVP a TVP pod názvem „S Pepou objevujeme svět“. | |
Vzdělávací obsah je zpracován do 7 integrovaných bloků. Každý integrovaný blok obsahuje doporučená témata.Jsou doplněny informacemi, kam směřujeme pomocí kompetencí učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, činnostní a občanské. Dále jsou stanoveny dílčí vzdělávací cíle a očekávané výstupy, které jsou uspořádány do pěti vzdělávacích oblastí- biologické/dítě a jeho tělo/, psychologické /dítě a jeho psychika/, interpersonální /dítě a ten druhý/, sociálně-kulturní / dítě a společnost/ a environmentální /dítě a svět/. |
Nově přijaté děti a jejich rodiče mohou využít adaptační program.
Adaptační program pro nově přijímané děti
Adaptační program pro děti, které budou chodit do MŠ prvním rokem může probíhat tímto způsobem:
1. den - max. 1 hodinu s rodiči, seznámení s prostředím MŠ a třídy, rodič spolu s dítětem dělá činnost, kterou dělají ostatní děti, a pomáhá mu zvládnout nové nároky
2. – 3. den – max. do 10 hodin – rodič je s dítětem ve třídě, ale nezapojuje se do činností
4. – 5. den – rodič zkusí odejít, ale je dispozici na telefonu, aby se mohl v případě potřeby pro dítě vrátit
další týden – doba pobytu dítěte ve školce se postupně prodlužuje.
DESATERO PŘED NÁSTUPEM DO ŠKOLKY (příprava dítěte na zátěžové situace)
1. Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je. Můžete si k tomu vzít obrázkovou knížku nebo si popovídejte s dítětem, které do školky už chodí (mělo by tam ale chodit rádo, aby se vaše dítě nevystrašilo barvitým líčením zlých zážitků). Vyhněte se negativním popisům, jako „tam tě naučí poslouchat“, „tam se s tebou nikdo dohadovat nebude“ apod.
2. Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu z domu láskyplně a s jistotou řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout. Chybou je, vyplížit se tajně z domu. Dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se jen prohlubuje.
3. Promluvte si s paní učitelkou o možnostech postupné adaptace - s dítětem ze začátku můžete jít do třídy, hrát si s dětmi na zahradě, připojit se na procházce apod.
4. Veďte dítě k samostatnosti - v hygieně, oblékání, jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že bude jediné, které se neumí například napít z hrnečku, samostatně vyčurat,…
5. Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky, ale ujistěte ho, že mu věříte a že to určitě zvládne. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah. Z toho důvodu nikdy školkou dítěti nevyhrožujte (dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest). Vyhněte se výhrůžkám typu „ když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne“.
6. Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Ovšem neodcházejte narychlo a tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.
7. Dejte dítěti s sebou něco důvěrného, co mu připomíná domov (například malého plyšáka).
8. Plňte své sliby – když řeknete, že přijdete po obědě, měli byste po obědě přijít. Za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů a zvyká si na nové prostředí. Přidá se strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane. Samozřejmě, pokud den ve školce proběhne v pohodě, chvalte dítě a jděte to oslavit třeba do cukrárny nebo kupte nějakou drobnost. Materiální odměny by se ale neměly stát pravidlem, dítě by pak hračku vyžadovalo každý den.
9. Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi rychle vycítit vaši nerozhodnost, obavy. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčeni o tom, že dítě do školky dát chcete, pak byste měli přehodnotit nástup dítěte do školky. Případně se dohodněte, že dítě do školky bude vodit ten, který s tím má menší problém.
10. Dodržujte „Adaptační program“. V případě individuálních potřeb dítěte si promluvte s učitelkou o možnostech úpravy programu.